Bèsties
Pèl i ploma, urpa, ullal, peülla i cua, la frontera que ens separa de les bèsties és, a vegades, difusa, la interacció, constant, i per això d’ençà de l’origen del temps els animals són elements fonamentals del folklore i la tradició oral. En aquesta categoria hi trobareu llegendes i rondalles en el que les bèsties, salvatges o domèstiques, hi tenen un paper destacat, animals que personifiquen les virtuts i defectes humans, companys meravellosos, adversaris temibles.
Blancaflor (Llorens) i La Coloma (Basile), dos contes de La fugida màgica
La primera rondalla d’aquesta entrada, Blancaflor, va ser recollida per la folklorista catalana Sara Llorens (1881-1954), a ella l...
La donzella del bosc, un conte de fades de Bohèmia
La donzella del bosc és un conte escrit per l’autora txeca Božena Němcová (1820-1862). Nemcová empra materials narratius propis de...
Motius folklòrics (I): L’or de les fades (II i final)
Fins ara hem vist versions del motiu F342.1 que ens han anat mostrant un conjunt de conceptes relatius a l’or de les fades, com el...
Motius folklòrics (I): L’or de les fades (I)
En els contes on hi apareixen fades hi ha un motiu que sempre m’ha fascinat. Un humà va a la terra subterrània de les fades per aj...
Francesc Maspons, el primer folklorista català
El deute del folklore popular i oral català amb l’obra de Francesc Maspons és enorme. No només va ser el primer a publicar un recu...
L’origen de la llegenda de Sant Jordi (II i final)
Segona part de les entrades dedicades a l'origen de la llegenda de Sant Jordi.
Índex de la primera part
...
L’origen de la llegenda de Sant Jordi (I)
La famosa llegenda de Sant Jordi i el drac és un conte de la tradició popular de Catalunya i moltes altres regions d’Europa. La se...
Què són les tipologies i els motius folklòrics? (II i final)
En la primera part he tractat, de manera breu, la qüestió de què són les tipologies i els motius folklòrics. En aquesta hi trobare...
Què són les tipologies i els motius folklòrics? (I)
La intenció d’aquestes dues entrades és oferir a un públic general el coneixement d’eines útils per a la narrativa oral: les tipol...